Zdalny dostęp

Jeśli na Twoim komputerze pojawił się problem, może zaistnieć potrzeba przyjrzeniu się mu bliżej przez osobę posiadającą wiedzę informatyczną w celu jego rozwiązania. Dzięki technologii, możliwe jest to bez fizycznego dostępu do komputera. Umożliwiają to usługi zdalnego dostępu przez internet (zwane też zdalnym pulpitem). Pozwalają one na przejęcie tymczasowej kontroli nad komputerem. Uruchomienie tego typu aplikacji musi być praktycznie każdorazowo zatwierdzane przez użytkownika.

Podczas zdalnego dostępu, osobie postronnej na czas świadczenia usługi udostępniane są:

  • Obraz z komputera
  • Kontrola nad klawiaturą i myszką
  • Dostęp do zasobów komputera*

Powyższe uprawnienia zostają w całości wycofane wraz z chwilą rozłączenia się przez osobę postronną z usługi zdalnego dostępu – najczęściej poprzez zamknięcie okna programu na jej komputerze, o czym informowany jest użytkownik, zarówno werbalnie/tekstowo, jak i wizualnie, przez stosowny komunikat programu na ekranie komputera.

W Streamlined najczęściej korzystam z usługi TeamViewer i AeroAdmin. Programy te są zabezpieczone szyfrowaniem danych AES i RSA, przez co nie stwarzają ryzyka niepowołanego dostępu czy przechwycenia połączenia przez inne osoby.

Pobierz TeamViewer QuickSupport ze strony producenta


Pobierz AeroAdmin


Jak to działa w praktyce?

  1. Użytkownik zgłasza problem, który wymaga uzyskania dostępu zdalnego.
  2. Użytkownik pobiera oprogramowanie do udzielenia dostępu zdalnego i jednorazowo je uruchamia.
  3. Telefonicznie, mailowo lub za pomocą szyfrowanego czatu użytkownik przekazuje mi dane dostępowe. W przypadku TeamViewer, jest to identyfikator oraz hasło składające się z liter i cyfr. W przypadku programu AeroAdmin, jest to dziewięciocyfrowy identyfikator. Dane są użyteczne wyłącznie wówczas, gdy dany program jest uruchomiony na komputerze klienta.

4. Wprowadzam na swoim komputerze dane przekazane przez użytkownika, wysyłając na jego komputer prośbę o zezwolenie na dostęp.

5. Klient zatwierdza połączenie, zapoznając się wcześniej z treścią komunikatu (AeroAdmin). W przypadku TeamViewer, połączenie zatwierdzane jest automatycznie (ale wymaga wcześniejszego udostępnienia hasła przez użytkownika, które zmienia się cyklicznie).

Okno połączenia AeroAdmin

6. Przez cały czas uzyskiwania przez osobę trzecią zdalnego dostępu, w prawym dolnym rogu ekranu wyświetlany jest czytelny komunikat. Dzięki temu niemożliwe jest niepostrzeżone uzyskanie dostępu do komputera użytkownika.

W każdej chwili użytkownik może przerwać połączenie zdalne, zamykając program lub wciskając myszką odpowiedni przycisk na ekranie.

W przyszłości każda kolejna próba połączenia musi zostać zatwierdzona przez użytkownika (AeroAdmin) bądź przekazane muszą zostać nowe dane dostępowe (TeamViewer). Poprzedzone to musi zostać każdorazowo manualnym uruchomieniem programu**, co wymaga działania ze strony użytkownika – najczęściej w postaci kliknięcia ikony z programem i uruchomienia go. Uniemożliwia to dostęp osobie postronnej bez zgody użytkownika.

* Z reguły jedyną lokalizacją, do której może zaistnieć konieczność dostępu, jest folder użytkownika z pobranymi plikami (zwykle “Pobrane“).
** Program TeamViewer posiada opcję uruchamiania podczas włączania systemu – domyślnie jest ona wyłączona.